måndag 7 december 2009

Grannsamverkan

Vi var ca. 40 st som samlades 07.30 vid den gamla skolan för att jaga gris och hjort med Wachtelhundar. Av detta var 7 hundförare och 1 eftersöksekipage. Vi hade 3 såter att gå över. Vid första släppet hann hundarna bara bli släppta innan jag hörde min far på radion: "gris har varit synlig vid pass 24". Det passade bra för den närmsta hundföraren hade inte hunnit släppa än. En stund senare smäller det ifrån ett pass nära mig. Det var Kristian som skjutit en hjortkalv. När han tittar om hjorten ligger hör han ett upptag alldeles jämte honom och ut kommer en gris som skjuten ur en kanon och springer gärdet efter förbi ytterligare ett pass men skytten avstår att skjuta då hunden ligger alltför nära. Han ropar på radion att grisen är på väg till mig så jag får va beredd. Sekunden efter flyger grisen förbi och fortfarande ligger hunden för nära så jag avstår också från att skjuta. Ändå härligt med lite puls. 30 sekunder efter grisen så smäller ett skott i en annan del av såten. Det var en ung gylta som hade försökt att smyga sig ur såten. Kan varit den min far såg. Detta blev resultatet av första såten + en bom på räv.

Kristian och hjortkalven
Samtal om grisens framfart ;-)
Såt 2 börjar med att Kristian får närkontakt med gris. Han sitter med ryggen mot en riktigt tät plantering då han hör hur det prasslar lite bakom ryggen. När han vrider huvudet för att kolla vad det är så på mindre än 2 meters håll får han syn på ett par trynen. Han hinner inte göra så mycket för de har redan sett honom och tar till flykten. Hundförarna kommer till Kristians område och släpper. Det smäller strax därefter men skottet satte sig i "trät". Sen blev det inte så mycket mer i denna såt då vi bestämt att inte skjuta hjort här och hundarna hade nästan bara drev på hjort. Nu bar det av till skolan igen för lunch. Anita och Marie stod för maten (köttsoppa, bröd m.m.). Mycket gott. TACK.

Lunchpaus i skolan.

Nu var det mätta jägare som begav sig till såt 3. Nu var hjort lovligt igen eller som en ur grannlaget sa "nu är allt utan ryggsäck lovligt". Här small det lite här och var. Resultatet blev 5 hjortar till. Tyvärr inga fler grisar idag. Sen var det bara jobbet i "boa" kvar. Är riktigt "knökat" där nu då det redan hängde 2 hjortar där.

En trevlig dag med "grannarna".

1 kommentar:

Linus sa...

Tjenare Vegard! Anledningen till att Astron krånglade var att jag har använt mig av Commasters skogsantenn, inget jag kan rekomndera, lätt hämt att man knäcker antenn fästet längst ner. Bättre man köper Garmins long ranch antenn, lite otymlig, men riktigt bra räckvidd. Ja Majbergets Kalle är verkligen fin, en riktigt jaktmaskin med,han vann Småhunds-SM förra helgen. Har jakternagått bra i höst? // Linus