söndag 5 oktober 2008

Lokas första hjort

Så var det då äntligen dags att släppa Loka. Halv nio hade vi samling vid Lilla Hjortås. Vi var fem stycken som hade trotsat vädrets makter. Det tog Loka knappt 3 minuter innan hon fick upp. Det blev inte mer än tio minuters drev innan det small. Behöver jag säga vems "knallpåk" det var. Chefens. Han hade fällt en liten skovelhjort med slaktvikt på 42 kg. Vi bestämde oss för att jag skulle släppa Loka på nytt, men det resulterade inte i något mer än 2 minuter på en älgkviga och tur är väl det. Sen tog vi oss till byssan för lite kaffe och skitprat istället.

Lokas första hjort.

Kvällen innan hade Loka även klarat av ett eftersök på en hind. Hon var väldigt uppspelt så första försöket gick inget vidare. Men på andra hade hon lugnat ner sig och 150 meter in låg den under en gran. Mycket nöjd hund och även hundförare.



Loka söker ut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Trevlig blogg! Har med drever plus en tax! Drevern har jaktödem tyvärr, men jagar som en tok!Likaså taxen.Kollar bara runt på olika jaktbloggar!Tror att du är ute till skogs lika mycket som gubben min och jag!! Trevlig jakthöst..!!

Anonym sa...

Du kan gå in på www.jgarliv-kicki.blogspot.com så ser du mina hundar..