måndag 13 oktober 2008

Årets första älg

Så var årets älgjakt igång. Förmiddagen var ett trögt pass, såg ingenting och grannlaget sköt en älg ett par tre hundra meter ifrån mig. Sedan fick jag lyssna på när de skulle "bärga" den. Det enda de skrämde ut åt mitt håll var en spetshjort som kom som skjuten ur en kanon.

Eftermiddagen började med att jag såg 6 st hjortar springa förbi. Strax efter kom två personer på en skogspromenad. En liten stund efter att de försvunnit kom en älgtjur på ca. 500 meters håll. En halvtimme senare fick jag se tjuren komma åt mitt håll. Då han var på väg upp i skogen insåg jag att det var dags att skjuta annars skulle han försvinna. Första skottet satt i bogen, andra satt någonstans mellan skogen och rumpen. Han sprang ca. 30-40 meter innan han ramlade.




Ingen jätteälg men ändock 6 taggar. Samt en mycket nöjd skytt.

Nästan hela laget samlat.

1 kommentar:

XJAKT sa...

Nu kan du vinna en bok på www.blogspot.com