söndag 7 december 2008

Grisjakt med grannlaget.


Så var det då dags för vår stora gemensamma grisjakt med grannlaget. Vi hade lånat in 5 hundförare med Wachtelhundar och en eftersökspatrull med en Bayersk spårhund och en Laika. Kl. 07:30 hade vi samling i gamla skolan där vi gick igenom dagens upplägg. Vi var totalt 26 passkyttar. När vi var färdiga med det så gav vi oss iväg till våra tilldelade pass. Jag hade precis lämnat bilen när första skottet gick då vi hade fått order att skjuta om gris visade sig innan hundarna var släppta. När jag var 150 meter från mitt pass och Ann-Sofie precis skulle gå fram till sitt torn så kom det ut en gris och bara glanade på oss. Jag fick ganska bråttom att leta reda på ett skott eftersom vi inte brukar laddar innan vi är på pass. När jag väl hade fått i skottet och fått upp bössan till axeln så var grisen i skogen. Första såten gav inget men vi hade flera griskontakter och hjortdrev.

Efter första såten bar det av till gamla skolan igen för en snabbfika. Efter en kvart bar det av till nästa såt. Där blev det fullt ös. Det kom hjortar och grisar åt alla håll. 5 st stora grisar sprang i pass för Lasse och som den goda skytt han är lyckades han fälla 2 st. När han skulle börja sikta på den tredje kom en grangren i vägen och han fick nöja sig med de 2 som redan fallit. Efter denna såt bar det iväg till gamla skolan för lunch. Det var skönt att få lite varm och god mat i kistan. Lasse fick på lunchen en grankvist i hatten för sin dublé.



Sedan bar det av till såt nr. 3. På mitt tilldelade pass hade 4 hjortar lagt sig för att vila men det blev full fart när jag kom dit. I denna såten fick vi tyvärr ingen griskontakt men vi såg både älg, hjort och rådjur.


Detta var den första gemensamma grisjakt vi gjorde ihop med grannlaget och det fungerade bra. Det var väldigt intressant att se hur Wachtelhundarna jobbar. Kanske det blir en Wachtel som nästa familjemedlem. Mycket fina och trevliga hundar.

När vi kom tillbaka till boa så hade eftersökspatrullen ordnat denna fina viltparad.


Inga kommentarer: