söndag 28 december 2008

Annandagsjakt

Innan jul tänkte vi att vi behövde fått tag på några hjortar men vi tog istället ett litet uppehåll innan julen och satsade på vår traditionsenliga annandagsjakt. Jag blev lite sen till mitt pass. Lasse som var på pass en halvtimme innan mig såg en gäng hjortar som gick in i skogen. Jag hann inte sitta så länge på mitt pass innan en hind med kalv kom mot mig på sin väg mot skogen. Då hände något som sällan händer mig (eller nästan aldrig), när jag sköt på kalven så föll den samtidigt som skottet träffade, hinden hann inte fatta något utan stod kvar och då sköt jag den med och den gjorde samma sak som kalven, föll i skottet. Sedan blev det lite jobb i boa.

Efter lite glögg och pepparkakor (tack Tord) så åkte vi för att släppa min gamla hund Zingo som numera är en överviktig taxidriver på väg mot pensionen. Vi skulle släppa Zingo på en såt där min sambo tidigare på morgonen sett ett gäng hjortar. När Lasse och Zingo kom dit såg dem hjortarna men Zingo brydde sig inte om hjortarna för fem öre utan började söka lite på måfå. Till slut kom det ut några rådjur ur såten. Om det var Lasse eller Zingos förtjänst låter jag vara osagt. En råget med kid gick på mig och jag lyckades fälla kiden. Ann-Sofie fällde i sin tur en gammal råbock från sitt pass. Tanken var att senare släppa Loka men vi tyckte att det räckte för idag.

Istället fick Loka sin jaktdag ihop med grannlaget då de behövde en extra hund. Vi samlades redan 08.15 för första släppet. Efter 45 minuters drev så låg det en råbockekilling. Det var kompisens far som fällt säsongens första rådjur för Loka. Både hund och hundförare var mycket nöjda med detta. Nästa släpp drog iväg en bra bite. Hörde aldrig när hon tog upp men hittade henne fullt drivande nästan hemma. Kompisens hund Aja drev räv i ca. 55 minuter. Sedan hade hon ett fint rådjursdrev som gick ur marken. Tackar så mycket för att jag fick följa med ut.

Inga kommentarer: