torsdag 1 januari 2009

Nyårsjakt

Vad passar bättre än att jaga in det nya året. Vi var fem stycken som samlades kl. 09.30 för lite nyårsjakt. Det tog inte lång tid innan Loka började väcka. Det visade sig vara hare, gick inget vidare. Efter 5 minuter kom hon tillbaka. Strax därefter tog hon upp rådjur. Då small den första nyårssmällen, det var min far som sköt en hjort som var på väg att smyga undan Lokas drev. Lugnt meddelade han på radion att han "tagit en hjort", ungefär som om han tar en varannan dag med händerna. Ni skall dock veta att han har brottat ner en skovelhjort en gång i tiden men en fullständig berättelse om detta kommer i ett inlägg framöver.
Loka tystnade i smällen och kom tillbaks för att leta reda på haren igen. Jag tyckte hon betedde sig lite underligt men jag fick med mig henne för att leta rådjur på nytt. Efter en stund tog hon upp en hjort (misstänker jag) som drog med henne rätt ut över gärdena och igenom ett par fårhagar. Där lessnade Loka på alla stängslen och kom tillbaka till mig igen. Vi fortsatte framåt i såten för att leta reda på ett nytt djur att driva. Det tog ca en kvart innan hon tog upp och den här gången var det rådjur hon fastnade för. Hon hann inte driva så länge innan Anders hade fällt ett smaldjur åt henne.
Sedan så bärgade vi hem djuren och mötte upp de andra för att grilla lite korv och dricka glögg vid brasan i skogen. Efter förskaffningen var det bara arbetet i boa kvar.

ps. tack A-K för hjälpen med W

1 kommentar:

U.R sa...

Se där! Nu hittade jag en jaktbloggare till..

Din blogg hamnar i min lista! :D