tisdag 13 oktober 2009

Lyckosam första dag

Så var älgjakten igång och över nästan lika fort igen. Nej, inte riktigt över. Vi har en kalv kvar men det är väl ingen brådska med den. Cirka kl. 07.30 hörde jag 2 skott från vår jaktmark. I samma sekund såg jag en ensam ko kliva ut på gärdet vid mitt pass. Då jag inte visste vem som skjutit och vad som var skjutet fick jag snällt sitta och invänta rapport. Det var Kent som hade smugit sig på en ko med 2 kalvar och en kviga. Han sköt den ena kalven. När jag fick reda på att det var en kalv som fallit sköt jag kon. Då var klockan 07.47 och första jaktdagen började mycket lyckosamt för vårt lag. Sen var det bara till att få allt bärgat. Slaktvikten för dem var: kalven 80 kg, kon 199 kg. Riktigt fin kalv. Sammanlagt såg vi under dagen 10 olika älgar.
Satte mig på kvällen på samma pass men såg bara kråkor och korpar. Det small desto mer bort över nejderna så det måste fallit en del älg i markerna runtomkring.

1 kommentar:

XJAKT sa...

Vad kul. Grattis.