söndag 18 oktober 2009

Hjort för Loka!

Var ute både lördag och söndag. I lördags var jag med svärfar och jaga älg. Vi hade 2 drev. Jag satt på pass båda två. Vid det första såg jag ko med enkelkalv och vid det andra sköt passgrannen en pinntjur som jag tippar vägde ca. 120 kg. Tack för att jag fick va med.
Idag var det skönt att åter släppa Loka. Det tog knappt 2 minuter innan hon tog upp efter jag släppt henne. Det var en stor skovelhjort som hon drev förbi min far men den hade då fart som en kanonkula så han hann knappt lyfta bössan. Sen gick det något varv på skogen och det small 2 skott och drevet slutade. Då hade hon drivit i knappt 20 minuter. Kändes knepigt då ingen av oss satt på pass åt det håll skotten kom ifrån. När jag hämtade Loka så fick jag se hjorten ligga ca. 15 meter bortanför vår gräns. Då kom skytten fram och tackade mig för en spännande jakt. Jag blev lite ställd då vi i alla fall i vårt jaktlag inte brukar skjuta för andras hundar. Men men, det är ingen idé att hänga läpp för detta men det var ju kul för Loka. Får se om skytten kommer förbi med den flaska whiskey han ville tacka mig och Loka med ;-)

Tog mig i alla fall vidare in på marken. Nu dröjde det lite längre innan hon tog upp en liten flock hjortar. Var nog 6 stycken. Dem visade sig för Lasse 3 gånger men han verkade hellre vilja gallra i skogen då han drog skottet i ett träd. Hon drev dessa hjortar i ca. 40 minuter men ingen av oss kom åt dem. Innan hon hann tillbaks till mig efter detta drev lyckades hon springa på hjort igen då detta påstick var enormt men det varade i max 5 minuter. Loka verkade vara mycket nöjd med dagen ändå.

I veckan blir det kanske ett släpp med fars Dino då jag lovat lillkillen att han ska få följa med ut. Fick ju stanna hemma med mamma idag mot sin vilja. Vi får väl se.
Hjorten som föll för Loka var i klass med denna. Hade inte kameran med mig.
Lånad från och Copyright http://www.mortaros.se/

Inga kommentarer: