söndag 31 januari 2010

Räven raskar....

Jag gjorde två försök efter gris förra helgen men det blev inte mer än nära, väldigt nära. Första kvällen var dem där när jag kom dit, ca. 15 st. Jag satt där i några timmar, det kom 4 till efter en stund men inte ända fram. De gick i en klunga så jag fick inget skottläge på någon av dem. Dagen efter var jag där och fyllde på tunnan igen. En kvart efter jag åkt därifrån var grisarna framme. Nästan som om dem stog i skogsbrynet och hörde hur jag fyllde tunnan. Detta var redan vid 18-tiden. Gjorde ett nytt försök dagen därpå vid samma tid, men då kom de inte förrän vid 23 och då hade jag redan gett upp pga de 17 minusgraderna.

Har istället inriktat mig på att skjuta räv. Har lyckats fälla 2 st och bommat 1. En tik och en hane har det blivit. Tiken sköt jag i månskenet vid ca. 21.30 i torsdags och hanen fällde jag i morses vid ca. 08.45. Hoppas att detta räddar några rådjurskid i vår/sommar. Behöver nog skjuta en del rävar nu då vi har sett lodjur här hemma omkring. Rådjuren har det nog redan tillräckligt svårt med den här vintern. Har nu haft en temperatur på ner till minus 24 grader senaste nätterna. Har sett ytterligare en räv idag strax efter att jag skjutit hanen. Men den vågade inte mer än kika ut ur skogen så han klara sig, denna gången i alla fall.

Tiken



Hanen

Nu blir det varm blåbärssoppa till mig och pojken då vi vart ute en stund med snowracern i de bitande 15 minusgraderna. Kanske det slinker ner en Eriksons korv i bröd med.

1 kommentar:

U.R sa...

Hellre en räv än en gris.. ;)

Skulle lockat lite räv i söndags, men insåg att rävarna inte har någon snorkel och få dem att komma i lössnön på öppen mark är nog inte det enklaste.. :(