onsdag 20 januari 2010

Svinkallt grisvak

I fredags hade jag planerat att sätta mig och vaka på gris då det varit på åtel 4 nätter i rad. Fick då ett sms från min svåger som skrev att här finns mycket mat och kalla öl och det tackar man ju inte nej till. Den natten var de där redan 21-tiden. Gick istället dit kvällen efter för att göra ett försök. Men icke. Ingen gris i sikte. Satt där mellan 20.00 och 23.00 och det blåste kallt. Var dock ett 40-tal hjortar där och mumsa på balen. Funderar allvarligt på att sätta upp skivor och tak på tornet då det allt drog hiskeligt kallt. Var där vid ca. 23.45 igen och fortfarande inga grisar. Åkte hem och la mig och kom tillbaka på morgonen för att se om tunnan låg ner, vilket den givetvis gjorde. De har varit där varenda dag sedan dess. Får se om jag gör ett nytt försök till helgen.

Gick istället ut på söndagen en sväng för att se om jag kunde komma åt en hjort. Fick skjutit mig en skovel. Han gick undan ca. 15 m och la sig under en gran. Hämtade Loka och fick då en pojke på köpet som sa: "jag och loka kan hitta din hjort pappa, det går la bra". Loka blev alldeles till sig när hon förstod vad som var på gång. Hon har ju inte fått jaga på ett tag.


Inga kommentarer: